Verseny-karuta és Chihayafuru2015.07.26. 15:51, Zakuro
Huh, olyan sok mindent elővettem amiről szívesen írnék de belezavarodtam. Ezért elővettem egyik kedvenc japán játékomat a karutát. Bár én játszan nem tudok mégis nagyon szeretem.
A verseny-karuta egy hivatalos japán kártyajáték. A játék kivitelezését és szabályait a Japán Karuta Szövetség.
A verseny-karuta már a 19. század kezdetétől jelen volt, viszont a szabályok területenként eltértek. Az eltérő szabályokat a 20. század elején rendszerezte az újonnan megalapuló Tokiói Karuta Szövetség, majd megrendezték az első verseny-karuta bajnokságot. A szabályokat némiképp módosították azóta.
Ma már a verseny-karutát széles körben játsszák Japánban. Maga a játék egyszerű, versenyzői szinten játszani viszont olyan magas szintű képességeket igényel, mint a gyorsaság és a memória. Ebből kifolyólag Japánban a sportok közé sorolják.
Bár maga a karuta nagyon népszerű Japánban, nagyon kevés verseny-karuta játékos van.
A japán országos karuta-verseny bajnokságot minden év januárjában az Omi Jinguban tartják (egy shinto szentély), Siga prefektúra Ótsu városában. A Meidzsin (mester) címet kapja a férfi győztes kapja, a Queen (királynő) címet pedig a női győztes. Mindkét győztest a Bajnokként ismerik. A hétszeres Bajnokot Örök Mesternek nevezik. A középiskolások számára tartott országos versenyt minden év júliusában tartják.
A kártyákra a Hjakunin Issu 100 versét nyomtatják. Két féle pakli van a karutában:
-
Jomifuda (olvasókártya); 100 kártya, rajtuk a költő fametszete és a teljes tanka vers (5-7-5-7-7 szótagból áll).
-
Torifuda (játékkártya); 100 kártya, rajtuk a tanka versek utolsó két sora (az utolsó 7-7-es sor).
A tapasztaltabb karuta játékosok megtanulják mind a 100 tanka verset és a kártyák elhelyezését a meccs elején. A kártyák helye többször is változhat a meccs folyamán.
7 olyan vers van, ami egy szótagos (Mu, Szu, Me, Fu, Sza, Ho, Sze) és 86 vers, ami 3 szótagos. Példaként: 3 kártya kezdődik a 'Csi' szótaggal, ez a "Csihajafuru", "Csigirikina" és a "Csigiriokisi", tehát a játékosoknak azonnal reagálniuk kell, amint meghallják az eltérő részét a versnek, ez az úgy nevezett kimaridzsi. A kimaridzsik folyamatosan változnak, ahogy a meccs folyamán kiesnek a hasonló szótaggal kezdetű versek. Ebből kifolyólag szükséges a gyors gondolkodás, reakció idő és a fizikai gyorsaság. Egy átlagos karuta játék körülbelül 90 percig tart, beleszámítva a 15 perces memorizálási időt. Egy országos versenyen a győztes általában 5-7 meccset játszik.
A versenyen próbára teszik a játékosok mentális és fizikális tűrőképességét. Azt állítják, hogy akár 2 kg-ot is veszíthet a versenyző a meccsek alatt.
A hivatalos versenyeket gyakran feldolgozzák a médiák, de számos dorama, anime és manga története forog a verseny-karuta körül.
Ilyen pl a Chihayafuru is. Számomra egy nagyon kedves anime. Szimpatikus volt a lány Chihaya és Arata is. Ebben a történetben végigizgulhattuk Chihaya kapcsolatát a Aratával és Taichival. A meccsek is nagyon tetszettek. Egy bajom volt vele a történet lezáratlan maradt. Mangában lehet tovább olvasni. Ajánlom azoknak ezt az animét, akiknek felkeltette az érdeklődését ez a cikk. Az grafika nagyon szép és a zenék pont beleillenek. Magával ragadó a karuta világa csak sokat kell tanulni hozzá és még a japánok között sem megy mindenkinek.
Sayounara!
|